Den Haag Marathon – Vrede’s Marathon

Versie 0

Hieronder een voorstel voor een stad- / city-marathon in Den Haag.

 

Marathon over ‘het zand en het veen’, via het historisch centrum, Vredespaleis, de duinen, het strand, de haven, de Pier, het Paleis, de Vliet, het Rijswijkse Bos en Zuiderpark
Zondag na Prinsjesdag
Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagmarathon.nl/route%20Den%20Haag%20Marathon.png

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagstrandmarathon.nl/files/route%20Den%20Haag%20Marathon.png

 


Voorstel voor naam en datum:

den haag marathon – Vrede’s marathon

zondag na Prinsjesdag

De 1e zondag na de 3e dinsdag van september. Derhalve tussen 20 en 26  september van een jaar. Rond 21 september, de Internationale Dag van de Vrede.

Voor het eerst derhalve weer op zondag om 10.30 uur op 22 september 2013.

De voorgestelde route is te omschrijven als:

marathon over ‘het zand en het veen’, via het historisch centrum, Vredespaleis, de duinen, het strand, de haven, de Pier, het Paleis, de Vliet, het Rijswijkse Bos en Zuiderpark

 

Organisatie: Stichting Den Haag Marathon. Handelsregister nummer: 55561454.

 

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=679980

42,195  km lang

1.                 Stadhuis – voetgangersgebied – start op beide weghelften

2.                 Spui en Hofweg (Binnenhof, Buitenhof, Gevangen Poort)-  voetgangersgebied

3.                 Kneuterdijk

4.                 Parkstraat

5.                 Plein 1813

6.                 Javastraat

7.                 Begin Scheveningseweg

8.                 Vredespaleis (duur parcours in stand houden: 10.30 uur tot 11.00 uur)

9.                 Kerkhoflaan

10.            Onder Hubertusviaduct door

11.            Linksaf om Madurodam heen (route CPC)via Haringkade en Van Stolkpark naar Congrescentrum

12.            Scheveningseweg oversteken bij Johan de Wittlaan

13.            Met internationale juridische gebouwen aan linkerhand over Eisenhowerlaan door Statenkwartier

14.            Naar brug over kanaal bij Houtrust\Laan van Poot (duur parcours in stand houden: 10.50 uur tot 11.30 uur)

15.            Laan van Poot (langs AV Haag Atletiek)

16.            Duin in

17.            Strand op naar Haven Scheveningen

18.            Bij de windmolen bij zuidpier haven Scheveningen strand af,

19.            Via opening in oude terrein Norfolk Line voor het kanaal langs, zoals bij Makrelenloop 2011, naar de afvoersluis tussen het kanaal en de haven

20.            Langs de kade beneden oostzijde en noordzijde van de 2e binnenhaven naar 1e binnenhaven

21.            Bovenlangs noordkade en westkade van de 1e binnenhaven

22.            Strand op, noordwaarts gaan (duur parcours in stand houden: 11.10 uur tot 12.30 uur)

23.            Onder Pier door tot vlak na Carlton Beach

24.            Daar het strand af, de duinen door, het Zwarte Pad oversteken, Groningse straat in (bijna Den Haag Strandmarathon route, niet het voetpad), Meijendel fietspad naar Landscheidingsweg van de route van Den Haag Strandmarathon (2,5 meter breed)

25.            Langs koffiehuis over Meijendel fietspad langs Van Alkemadelaan achter kazerne langs naar Shape \TNO aan Oud Waalsdorperweg

26.            Oversteken Landscheidingsweg via ecobrug (net als bij Den Haag Strandmarathon)

27.            Via Groenendaal naar Waalsdorperlaan (bij paarden Duindigt) (duur parcours in stand houden: 11.30 uur tot 13.30 uur)

28.            Naar Benoordenhoutseweg (langs WAV the Hague Road Runners)

29.            Fietstunnel onder Benoordenhoutseweg

30.            Leidsestraatweg op en Haagse Bos in langs Paleis Huis ten Bosch,

31.            Direct na paleis links af door het Haagse Bos naar Bezuidenhoutseweg,

32.            Bezuidenhoutseweg oversteken onder 45 graden met verkeersluis bij Reigersbergenweg

33.            Wanneer je de Reigersbergenweg gebruikt op het wegdek kun je de ruimte in de rotonde van het Kleine Loo gebruiken als tramsluis om de tramlijn op het Kleine Loo ook gedurende de marathon door te laten gaan (alternerend linksom of rechtsom de rotonde passeren).

34.            Reigersbergenweg (noordzijde) naar Finnenburg bij spoor Rotterdam-Amsterdam

35.            Daar naar fietstunnel onder spoor Rotterdam- Amsterdam door Voorburg in. Naar spoor 's-Gravenhage – Pijnacker-Rotterdam toe bij Monseigneur van der Stee laan. Die oversteken met een verkeersluis van 200 meter lang.

36.            Daar links af over Sint Martinuslaan en Rembrandtlaan naar de Parkweg

37.            Rechtsaf Parkweg op

38.            Parkweg oversteken via verkeersluis. Doorsteken naar Oosteinde, naar rechts Oosteinde op naar oud Voorburg.

39.            In Herenstraat linksaf via de oude ophaalbrug de Vliet over (duur parcours in stand houden: 11.50 uur tot 14.30 uur)

40.            Zuidwaarts over 1 rijstrook of fietspad aan oostzijde Vliet (langs AV Sparta, Westvliet Sportpark)

41.            Bij de Hoornbrug (Haagweg\Rijswijkse weg)  (noordzijde) in Rijswijk de Vliet over terug naar westzijde van de Vliet,

42.            Na de Hoornbrug direct rechts 270 graden keren onder de Hoornbrug door in zuidelijke richting (dus zo ook de Haagweg\Rijswijkse weg oversteken) verder zuidwaarts via de Nassaulaan aan westelijke zijde van de Vliet;

43.            Naar de Lindelaan. Deze oversteken met een verkeersluis (tramlijn in Lindelaan)

44.            Rechtsaf Rembrandtkade op

45.            Linksaf Frans Halskade

46.            Rechtsaf met verkeersluis Burgemeester Elsenlaan oversteken

47.            Links af Rijswijksebos in langs Park Ter Werve

48.            Via verkeersluis Huis te Landelaan oversteken

49.            Rijswijkse bos door naar de oostzijde van de dijk van de spoorlijn Rotterdam – Amsterdam bij Schimmelweg

50.            Langs de spoorlijn naar het Hillebrandplein

51.            Bij Hillebrandplein onder spoor door naar Erasmusweg (oostzijde Erasmusweg aanhouden) (duur parcours in stand houden: 12.10 uur tot 15.30 uur)

52.            Via verkeersluis onder 45 graden Erasmusweg oversteken naar westzijde

53.            Bij de grote rotonde Prinses Beatrixlaan\Erasmusweg\Moerweg rechtsaf de Moerweg op, noordzijde aanhouden

54.            Via verkeersluis Moerweg oversteken naar zuidzijde

55.            Dan links af – zuidwaarts - Moerwijk-West in naar de rotonde in de Melis Stokelaan voor de grote ingang daar van het Zuiderpark (Drooglever Fortuyn)

56.            Zuiderpark door rechtsom (langs AV Sparta, Zuiderpark)

57.            Soestdijksekade (zuidzijde) oversteken met verkeersluis

58.            Kanaal en Soestdijksekade (noordzijde) oversteken bij Zuiderparklaan

59.            Zuiderparklaan in (oostzijde)

60.            Doorsteken naar De la Reyweg

61.            Linksaf: De la Reyweg op (westzijde aanhouden)

62.            De la Reyweg oversteken met verkeersluis

63.            Rechtsaf:  Loosduinsekade op (ventweg oostzijde aanhouden), rechtsaf bocht volgen Lijnbaan op naar kop Prinsengracht

64.            Met verkeersluis de Lijnbaan oversteken naar westzijde Prinsegracht.

65.            Prinsegracht westzijde

66.            Grote Marktstraat naar Spui (tussen Bijenkorf en V&D door; voetgangersgebied)

67.            Rechtsaf Spui op (zuidelijke rijbaan aanhouden, niet trambaan oversteken)

68.            Finish op Spui (zuidzijde, niet trambaan oversteken) bij de Nieuwe Kerk daar tegenover  Stadhuis (duur parcours in stand houden: 12.30 uur tot 16.30 uur).

 

 

Toelichting

De route is meer door Haaglanden. Den Haag Marathon lijkt aantrekkelijker als naam dan Haaglanden Marathon. Ligt ook dichter aan tegen de Engelse vertaling: the Hague Marathon. Het grootste deel van de route is door 's-Gravenhage.

Vrijwel zeker mooi weer: geen regen, niet te warm. Amsterdam, welk een paar weken later plaatsvindt, heeft ook vrijwel steeds mooi weer.

Aan te bevelen lijkt het om niet een hogere frequentie aan te houden dan 1 maal per jaar.

Juist omdat Den Haag al zo lang – sinds 1998 - geen marathon heeft, leeft er een gevoel van ‘het moet een keertje weer komen’. Een stadsmarathon is een zeer zichtbaar evenement, dat veel publiciteit opwekt. Een marathon in Den Haag zal interessant zijn voor sponsors. Ook, en wellicht zelfs wel juist, als het om de eerste keer sinds lange tijd gaat. Dit zal een redelijke financiële basis sterk bevorderen. 2013 is voor de stad en regio Den Haag bijzonder, omdat in dat jaar in de stad en regio het 200 jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden uitgebreid gevierd wordt. Een zichtbaar sportief evenement als een stadsmarathon kan in die viering passen en een opmaat zijn voor een marathontraditie in Den Haag.

Essentieel is de vergunning, respectievelijk zijn de vergunningen. Essentieel voor de vergunning is het verkeersplan, dat moet zo weinig mogelijk belastend zijn. In dit voorstel is die belasting minimaal: alleen de S-100 bij het Vredespaleis is 30 minuten geblokkeerd, zondagochtend tussen 10 en half elf, verder wordt geen S-weg geblokkeerd in 6 uur lang met tussen 2.000 en 8.000 lopers 42 km door de stad heen.

De inzet van de atletiekverenigingen is van belang, daarnaast weinig op de weg komen. Rotterdam zal altijd sneller zijn dan 's-Gravenhage, Amsterdam is de hoofdstad en gaat ook voor grote aantallen en stelt het meest internationaal te zijn. Enschede wordt al decennia gehouden, Eindhoven is plat en snel, Utrecht is plat en snel. Je kunt nog steeds een marathon organiseren in Den Haag, die op snelheid gericht is, ook al weet je dat je niet sneller zult zijn dan Rotterdam (dat op haar beurt niet sneller is dan Berlijn en of Boston), en aandacht besteden aan het karakteristieke van de stad (en regio) Den Haag. Karakteristieke delen van Den Haag (en omgeving) zijn o.a. als genoemd het historisch centrum, het Vredesplein, de duinen, het strand, de haven, de Pier, het Paleis, de Vliet, het vele groen in de stad, maar ook de stad op zich en het oude beeld van het zand en het veen als scheiding tussen de vooroorlogse wijken van de stad.

**

De voorgestelde datum valt als volgt voor de eerstekomende tien keer:

Eerste zondag na Prinsjesdag

2013

22 september 2013

2014

21 september 2014

2015

20 september 2015

2016

25 september 2016

2017

24 september 2017

2018

23 september 2018

2019

22 september 2019

2020

20 september 2020

2021

26 september 2021

2022

25 september 2022

 

Tussen 20 en 26 september valt in het marathon seizoen van voorjaar of najaar, zoals  geadviseerd door de Atletiekbond. Daarmee is er ook ruimte voor matig geoefende lopers, anders dan bijvoorbeeld de Den Haag Strandmarathon in hoogzomer of hartje winter. Qua planning in de marathonkalender valt kort na Prinsjesdag zeer gunstig; Prinsjesdag heeft een behoorlijke invloed voor wat betreft wegafzettingen en logistiek, dat zal na 5 dagen grotendeels niet meer aan de orde zijn. Tussen 19 en 25 september is ook nog ruim voor de marathon van Amsterdam midden oktober. Net na Prinsjesdag, dat in ’s-Gravenhage voor wat betreft vergunningen minder lastig zal zijn. De zondag voor Prinsjesdag zou wellicht voorkeur hebben, maar dat zou wel eens lastig kunnen blijken met vergunningen in het licht van Prinsjesdag 2 dagen later.

Voor Den Haag, welk vele rechtsprekende internationale instanties huisvest en aangeeft een stad van recht en vrede te zijn, voorts een mooie datum, omdat dit eigenlijk steeds de zondag zal zijn, die – rekening houdend met Prinsjesdag - het dichtst ligt bij 21 september, de Internationale Dag van de Vrede. In 1981 hebben de Verenigde Naties bepaald dat 21 september de dag is om op te roepen tot wapenstilstand en geweldloosheid. Sinds enkele jaren valt op die dag de opening van het nieuwe vergaderjaar van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. De route gaat langs het gros van de rechtsprekende internationale instanties in de stad (kmpunt 2, 4 t/m 6 en kmpunt 19). Vandaar ook de tweede naam: marathon van de vrede ofwel Vrede’s Marathon.

Voorts is het ook in de tijd van het kalenderjaar van locale zeer zichtbare sportactiviteiten behoorlijk verwijderd van de CPC in het voorjaar. De CPC is een speerpunt in het sportbeleid van de gemeente ’s-Gravenhage en een al bestaand evenement dat zoveel mogelijk ontzien moet worden.

**

Organisatie zou met deelnemers en derden communiceren door middel van een website en sociale media als Facebook en Twitter. De domeinnaam www.denhaagmarathon.nl is geclaimd op 11 juli 2011. De domeinnaam www.vredesmarathon.nl betreft dezelfde website.

Email: info@denhaagmarathon.nl.


Uitstraling gebaseerd op de navolgende gedeponeerde merken:

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagmarathon.nl/files/images/merk%20den%20haag%20marathon.png    en     Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagmarathon.nl/files/images/merk%20vredesmarathon.png

Toelichting: Geel-groen als de kleuren van ’s-Gravenhage; de diagonale scheiding naar aanleiding van de kustlijn en de topografische richting daarvan ter hoogte van Scheveningen (die in werkelijkheid daar nog schuiner is) en ter onderscheiding van de vele sportverenigingen in ’s-Gravenhage, die ook geel-groen gebruiken; de rode lijn is gestileerd de route strand-tunnels-Vliet, de basis van de marathonroute; de 4 cirkels zijn de 4 gemeenten op de route van de hele marathon.  Vredesmarathon zou de juiste schrijfwijze zijn. “Vrede’s Marathon” is als tweede naamval en gevolgd door een spatie fout geschreven om de zelfstandige naamwoorden VREDE als thema en MARATHON meer uit te laten komen.

Daarop gebaseerd is het aardig om dan een pakkend wervingskarakter te gebruiken voor alle uitingen, hetgeen de herkenbaarheid verhoogt. De stripfiguur Haagse Harry is een begrip en in thema heeft de tekenaar van Haagse Harry, Marnix Rueb, op verzoek deze ooievaar gemaakt:

Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagstrandmarathon.nl/files/images/mascotte%20wegmarathon.jpg

 

 

**

Over de route, start en finish van de marathon tussen de Nieuwe Kerk en het stadhuis, net als de Coolsingel in Rotterdam. Dat is veel aardiger dan in Amsterdam, waar een loper niet het centrum ziet en niet de grachtengordel doorkruist, maar weggestopt zit in het oude Olympisch stadion aan de rand van Oud-Zuid. Rotterdam doet dat begin- en einddeel beter wat dat aangaat (het parcours langs de Amstel in Amsterdam is aantrekkelijker dan de brede lanen in Zuid in Rotterdam). In 's-Gravenhage is bij het stadhuis starten en finishen ook minder bezwaarlijk, omdat het huidige stadhuis in een voetgangersgebied ligt en daarbij een groot plein ligt (50-100 meter ten noorden van start en finish) en een paar pleinen tussen die kantoren, alle voetgangerszone (Spuiplein en Turfmarkt). Ten zuiden – op 100 meter – ligt, direct achter de Nieuwe Kerk, het Rabbijn Maarsenplein, ook een voetgangerszone. In voetgangersgebieden het ‘start- en finishkamp’ neerzetten vermindert de tijdsdruk om zo kort mogelijk voor respectievelijk na de wedstrijd de openbare weg voor het verkeer vrij te maken.

De lopers en hun familie, vrienden en supporters blijven gedurende de wedstrijd en na afloop in het centrum van de stad. Binnen 3 minuten lopen zijn meerdere horecagelegenheden, een situatie vergelijkbaar met het Stadhuisplein in Rotterdam, 100-200 meter van de finish van de marathon en van de Roparun.

Het strand belast de organisatie minder. Het strand scheelt veel in kosten voor de organisatie. De Vliet is relatief goedkoop en verkeersluw en toch leuk als loper om om je heen te kijken (huizen aan de Vliet en de polder).

Voorstel voor de route is zoals een omgekeerde palmier (een Franse krakeling, lijkt op een U, dus een U op z’n kop) met zo weinig mogelijk belasting van het wegennet en langs de renverenigingen, naarmate de route vordert verspreiden de lopers zich dus mag het route smaller. Een eerste keer haal je vermoedelijk 500 tot 1.000 lopers. Daarna zal dat vermoedelijk oplopen naar 3000 – 8000 lopers. Estafette teams tellen voor het parcours als 1 loper. Een parcours breedte van 2,5 tot 3 meter lijkt na 15 of 20 km voldoende. Die breedte over de volle parcourslengte is wellicht te beperkend, maar het geen bezwaar om parcoursdelen van enkele km lengte zo smal te maken. In de praktijk is dat een (regionaal) fietspad voor beide (fiets)richtingen of een landelijke weg, waar auto’s elkaar niet kunnen passeren. In de eerste editie zou dit zelfs nog iets smaller kunnen. Ter vergelijking: het Amsterdam parcours is met meer dan 13.000 deelnemers aan de Amstel over grote stukken maar 3 meter breed vanaf ongeveer kmpunt 12 (na Begraafplaats Zorgvlied onder de snelweg door).

Veel marathons zijn kostendekkend door een halve marathon aan te bieden: minder oefening vereist, dus meer lopers, dus meer omzet. Mijn insteek volgt die lijn voor een deel. Niet meer omzet, maar minder kosten en zorg dat je kosten laag blijven door niet een te groot aantal lopers te hebben (hetgeen in het begin toch niet moeilijk zal zijn) zodat ze op een smaller parcours passen, en als tweede: overlappende parcours. Een smaller parcours kan op veel meer plaatsen door de stad dan een breed parcours, waar meer dan 20.000 lopers overheen moeten, en kost dus minder per km. Een smaller parcours geeft minder verkeersoverlast en zou eerder een vergunning kunnen krijgen. Wie met zoveel mogelijk mensen een halve marathon wil lopen, kan overigens ook aan de CPC meedoen. Je moet niet een CPC – landelijk op die afstand één van de grootste evenementen - voor de hele marathon willen worden; dat zijn Rotterdam en Amsterdam al.

Plekken om de route van de hele marathon op te rekken of in te korten: het deel door de Vogelwijk en over strand. Voorts: niet de Kerkhoflaan maar de Scheveningseweg nemen om van het Centrum naar het Statenkwartier te komen (± 1.200 m verschil).

Verzorging van gebied rond start en finish kan op ruimte tussen de kantoortorens tussen stadhuis en station CS

**

Minstens 4 of 3 (weg)atletiekverenigingen doen mee bij voorkeur (bij voorkeur in ieder geval de verenigingen in 's-Gravenhage Zuiderpark, 's-Gravenhage Kijkduin, 's-Gravenhage Noord, Voorburg in verband met hun positie ten opzichte van de route). Een organisatie moet een drankpost verzorgen ongeveer iedere 5 km ongeveer volgens het Wedstrijdreglement van de Atletiekbond; iedere (weg)atletiekvereniging doet 2 drankposten; de start en finish worden gedeeld over allen. Vermoedelijk zijn rond 300-500 vrijwilligers nodig.

 

De route loopt langs 4 (locaties van) (weg)atletiekverenigingen. De route bemannen met vrijwilligers lijkt het meest efficiënt te worden georganiseerd door de route in 5 rayons op te delen: een midden-deel in het eigenlijke centrum (begin kilometers en laatste kilometers met een steunpunt bij een start; 4 buitenrayons van de rest van de route telkens om de in dat rayon gevestigde (weg)atletiekvereniging:

·        Centrum – Organisatie Den Haag Marathon

·        West – AV Haag Atletiek

·        Noord – WAV the Hague Road Runners

·        Oost - AV Sparta, Westvliet Sportpark

·        Zuid - AV Sparta, Zuiderpark

Het centrale deel zal ongeveer 2 aanvangskilometers en 1 slotkilometer traject betreffen; de 4 buitenrayons ieder ongeveer 9 of 10 km route.

Als rayongrenzen lijken in aanmerking te komen:

·        Tot Kerkhoflaan (km punt 2,5) - Organisatie Den Haag Marathon

·        Tot Noorderstrand (km punt 14) – AV Haag Atletiek

·        Tot Bezuidenhoutseweg (km punt 23,5) – WAV the Hague Road Runners

·        eind Vliet (km punt 31) - AV Sparta, Westvliet Sportpark

·        Tot Prinsengracht (km punt 40,5) – AV Sparta, Zuiderpark

·        Vanaf Prinsengracht (km punt 40,5) – Organisatie Den Haag Marathon

 

 

**

De 4 boven aangeduide atletiekverenigingen liggen aan de route op een afstand van 100 meter of minder en kunnen ook als EHBO post fungeren. Ieder van die atletiekverenigingen zal ook een AED hebben en kunnen bedienen.

Vrijwel nergens wordt een route langdurig afgezet dat de hulpverlening belemmert of blokkeert. De hulpdiensten kunnen overal gemakkelijk bij kunnen komen en de doorstroming van verkeer en dus ook van de hulpdiensten blijft zo veel mogelijk in tact.

In ieder rayon van de route ligt een ziekenhuis voor noodgevallen:

·        Rode Kruis – 500 meter van kmpunt  7,5;

·        Bronovo – 300 meter van kmpunt  19;

·        Sint Anthoniushove – 2 km (hoofdweg: Heuvelweg) van kmpunt  26;

·        Diaconessen – 100 meter van kmpunt  29;

·        Leyenburg – 2 km (hoofdweg: Meppelweg en Leyweg) van kmpunt  37;

·        Westeinde – 100 meter kmpunt  40; 2 km van de start-finish.

 

**

De Atletiekvereniging AV 40 aan de Brasserskade ligt aan de route van ultramarathon. De duursport vereniging TTL en de triathlonvereniging RTC liggen aan de route van de marathon (Zuiderpark).

**

De stad blijft bereikbaar: de Koningskade wordt niet geblokkeerd, zelfs niet tijdens de start, evenmin als de wegen van en naar de Utrechtsebaan en naar het Rijswijkseplein en de Vaillantlaan, of Den Haag Zuid. Het centrum van 's-Gravenhage is in verband met de start een half uur geblokkeerd voor het verkeer op zondag voor 12 uur in de ochtend, hetgeen weinig overlast zal bezorgen; voor de finish is geen verkeersblokkade nodig in het centrum. De Scheveningseweg en de trambaan die daar parallel aan loopt zijn geblokkeerd gedurende ongeveer 45 minuten, maar de Johan de Wittlaan niet, omdat de lopers die weg eerder oversteken, onder het Hubertus Viaduct door.

In Den Haag wordt voor auto’s de Soestdijksekade bij de Zuiderparklaan en voor de tram de kruising Monsterseweg-Loosduinseweg geblokkeerd voor enkele uren. Voorts wordt voor enkele uren voor auto’s (niet voor de tram) de westzijde Prinsegracht geblokkeerd vanaf de Lijnbaan. Autoverkeer aan de Prinsegracht oostzijde en van en naar de Brouwersgracht en naar de Boekhorststraat blijft gewoon mogelijk.

De belangrijkste verkeersblokkade in verband met de tijdsduur ligt in Voorburg vanaf de Monseigneur Van der Stee laan naar de Parkweg. Daar zou 1 verbindingsweg (Prins Bernardlaan) geblokkeerd worden voor enkele uren, gedurende lunchtijd op zondag.

Minimumtijd zal rond 2.30 uur – 3.00 liggen. Voorstel limiet: 6 uur. Het eerste deel van het parcours tot aan Vredespaleis kan dan binnen een half uur weer worden vrijgemaakt voor het verkeer. Voorburg na 2.5 uur.

**

Parkeren voor start en finish onder stadhuis en Anton Philipszaal in 3 parkeergarages, die op zondagochtend niet zeer gevuld zullen zijn. Pleingarage is ook nabij. Derhalve tussen 1.000 en 1.500 auto’s kunnen parkeren op 100 meter van de start en de finish verwijderd.

Openbaar vervoer naar de start en vanaf de finish is goed.

Er zijn voldoende hotels in de buurt voor internationale lopers respectievelijk lopers van buiten de stad.

**

Het is geen snel parcours door het stranddeel, in die zin dat het tot de top van Nederland zal behoren qua snelheid (Rotterdam en Amsterdam). Bijvoorbeeld De Berenloop op Terschelling of de Marathon Zeeland, die ieder een deel strandparcours heeft, is dat ook niet, en ieder is wel degelijk ook een wedstrijd. Dit voorstel voor een parcours in 's-Gravenhage heeft een hoog zichtbaarheidsgehalte respectievelijk zeer aantrekkelijk en sfeervol, maar wel een wedstrijd.

Zeven vergunningen naar eerste inschatting: Vier gemeenten ('s-Gravenhage, Wassenaar, Voorburg-Leidschendam en Rijswijk) moeten vergunning geven. Voorts toestemming of ontheffing in verband met het houden van een wedstrijd op de openbare weg (Wegenverkeerswet/RVV). Voor parcours tussen kmpunt 16 en 20,5: Provincie Zuid-Holland moet vergunning geven voor Natura 2000-gebied Meijendel en Berkheide en beschermd natuurmonument Harstenhoek (o.g.v. Natuurbeschermingswet 1998; september is buiten broedseizoen). Dunea moet toestemming geven voor gebruik fietspad achter kazernes langs. Vermoedelijk is toestemming van Dunea ook vereist voor doorgang door het duingebied Westduinpark (kmpunt 9). Voorts moet de algemeen secretaris van de Atletiekbond toestemming geven, omdat dit voorstel een wedstrijd is in de zin van het Wedstrijdreglement.

In Zwolle hebben locale verenigingen net Marathon Zwolle op vergelijkbare wijze opgepakt: diverse atletiekverenigingen hebben daar een marathonparcours uitgezet, dat ook niet op maximale snelheid is gericht maar meer op ook het proeven van de sfeer van de gaststad en de IJssel regio. Ook daar is nog steeds sprake van een wedstrijd, derhalve op snelheid. Overigens op 30 september. De nabijheid in de tijd van die marathon lijkt geen bezwaar voor de voorgestelde datum van een marathon in Den Haag in verband met de toestemming die de Atletiekbond moet geven. Marathons in de geografische nabijheid worden gehouden in juni (Leiden) en april (Rotterdam ).

**

Sluis als methode van oversteken ter vermijding van verkeersdruk door volledige afsluiting van een weg:

Eenvoudig gesteld, twee oversteekplaatsen naast elkaar, 1 bovenstrooms (nr 1) en 1 benedenstrooms (nr 2), 50 meter of meer uit elkaar. Voor de lopers is (wisselend) oversteekplaats 1 of 2 altijd beschikbaar.

Toelichting: Bij de marathon in Amsterdam werken ze in Amsterdam-Oost met sluizen om voetgangers en fietsers te laten oversteken: een eiland in het midden maken; de lopers passeren het eiland links; rechts is afgesloten en wordt gebruikt om het eiland te vullen; vervolgens wordt het eiland van de weg rechts afgesloten zodat men vanaf rechts niet meer het eiland op kan. Dan wordt de rechterroute voor de lopers geopend en gaat tegelijk de linkerroute dicht. Het eiland wordt geleegd en weer gevuld vanaf links. Het proces herhaalt zich andersom.

Zie voorts de sluis bij de Puntegaalstraat en de Euromast in Rotterdam. Daar wordt naast een groot verkeersplein, onderdeel van de verkeersring van Rotterdam veel verkeer verwerkt over 2 wegen over ieder van de twee sluisdeuren van een grote sluis tussen de binnenwateren van Rotterdam en de haven van Rotterdam bij de Euromast. 1 deurenset van de sluis is altijd dicht, anders stromen de binnenwateren leeg in de met de open zee in verbinding staande haven van Rotterdam (of andersom: de binnenwateren stromen vol). De sluis is door het flexibel omgaan met de 2 wegen over de 2 deurensets geen ernstige vertraging in de verwerking van verkeer: het verkeer gaat hetzij naar de weg over deur A om de sluis te passeren, hetzij naar de weg over deur B om de sluis te passeren. Het is ook mogelijk dit te gebruiken voor het passeren van auto’s en trams. De schepen in Rotterdam zijn de auto’s of trams in 's-Gravenhage; de lopers van de Den Haag Marathon zijn de auto’s in Rotterdam, die altijd over de dichte deurenset ongestoord hun reis kunnen vervolgen.

Voor het passeren\oversteken van een weg met auto’s is ongeveer 50-400 meter nodig (telkens sluis vullen), voor passeren\oversteken van een trambaan is 50 meter vermoedelijk voldoende (1 tram per keer). Om het voor de lopers herkenbaarder te laten zijn is de volgorde altijd: eerst 1 dan 2. De leider van de sluis is degene die bovenstrooms (als eerste de loper ziet) staat gezien vanuit de looprichting: 1 bepaalt of de lopers bovenstrooms oversteken bij 1 of dat de lopers aan de huidige wegzijde blijven en doorlopen naar de benedenstroomse oversteekplaats 2. De benedenstroomse oversteekplaats 2 moet zich exact aan de instructies van 1 houden, wanneer 2 open of dicht wordt gezet. Om het voor de lopers prettiger te houden, niet haaks, maar schuin, onder een flauwe hoek van 45 of 30 graden oversteken.

Voor de grote lijn in het traject van het parcours: het gaat erom de weg, waar je over moet, niet haaks maar onder een flauwe hoek te benaderen; alsof je met een zeilboot tegen de wind opkruist, langs de denkbeeldige lijn tussen begin en eind van een reeks verkeersluizen.

 

Stichting Den Haag Marathon    ©  2011-2012 Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagstrandmarathon.nl/files/images/merk%20vredesmarathon.png    Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: Beschrijving: http://denhaagstrandmarathon.nl/files/images/merk%20vredesmarathon.png ®