Den Haag Marathon – Vrede’s Marathon
Versie 0
Hieronder een voorstel voor een
stad- / city-marathon in Den Haag.
Marathon over ‘het zand en het veen’, via het
historisch centrum, Vredespaleis, de duinen, het
strand, de haven, de Pier, het Paleis, de Vliet, het Rijswijkse
Bos en Zuiderpark |
Voorstel voor naam en datum:
den haag
marathon – Vrede’s marathon
zondag na
Prinsjesdag
De 1e zondag na de 3e
dinsdag van september. Derhalve tussen 20 en 26
september van een jaar. Rond 21 september, de Internationale Dag van de
Vrede.
Voor het eerst derhalve weer op
zondag om 10.30 uur op 22 september 2013.
De voorgestelde route is te
omschrijven als:
marathon over ‘het zand en het veen’, via het historisch centrum,
Vredespaleis, de duinen, het strand, de haven, de Pier, het Paleis, de Vliet, het Rijswijkse Bos en Zuiderpark
Organisatie: Stichting Den Haag
Marathon. Handelsregister nummer:
55561454.
http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=679980
42,195 km lang
1.
Stadhuis – voetgangersgebied – start op beide
weghelften
2.
Spui en Hofweg (Binnenhof, Buitenhof, Gevangen
Poort)- voetgangersgebied
3.
Kneuterdijk
4.
Parkstraat
5.
Plein 1813
6.
Javastraat
7.
Begin Scheveningseweg
8.
Vredespaleis (duur parcours in stand houden: 10.30 uur
tot 11.00 uur)
9.
Kerkhoflaan
10.
Onder Hubertusviaduct door
11.
Linksaf om Madurodam heen (route
CPC)via Haringkade en Van Stolkpark naar
Congrescentrum
12.
Scheveningseweg oversteken
bij Johan de Wittlaan
13.
Met internationale juridische gebouwen aan linkerhand
over Eisenhowerlaan door Statenkwartier
14.
Naar brug over kanaal bij Houtrust\Laan van Poot (duur
parcours in stand houden: 10.50 uur tot 11.30 uur)
15.
Laan van Poot (langs AV Haag Atletiek)
16.
Duin in
17.
Strand op naar Haven Scheveningen
18.
Bij de windmolen bij zuidpier haven Scheveningen
strand af,
19.
Via opening in oude terrein Norfolk Line voor het
kanaal langs, zoals bij Makrelenloop 2011, naar de afvoersluis tussen het
kanaal en de haven
20.
Langs de kade beneden oostzijde en noordzijde van de 2e
binnenhaven naar 1e binnenhaven
21.
Bovenlangs noordkade en westkade van de 1e binnenhaven
22.
Strand op, noordwaarts gaan (duur parcours in stand
houden: 11.10 uur tot 12.30 uur)
23.
Onder Pier door tot vlak na Carlton Beach
24.
Daar het strand af, de duinen door, het Zwarte Pad
oversteken, Groningse straat in (bijna Den Haag Strandmarathon route, niet het
voetpad), Meijendel fietspad naar Landscheidingsweg
van de route van Den Haag Strandmarathon (2,5 meter breed)
25.
Langs koffiehuis over Meijendel
fietspad langs Van Alkemadelaan achter kazerne langs naar Shape
\TNO aan Oud Waalsdorperweg
26.
Oversteken Landscheidingsweg
via ecobrug (net als bij Den Haag Strandmarathon)
27.
Via Groenendaal naar Waalsdorperlaan (bij paarden Duindigt)
(duur parcours in stand houden: 11.30 uur tot 13.30 uur)
28.
Naar Benoordenhoutseweg (langs
WAV the Hague Road Runners)
29.
Fietstunnel onder Benoordenhoutseweg
30.
Leidsestraatweg op en
Haagse Bos in langs Paleis Huis ten Bosch,
31.
Direct na paleis links af door het Haagse Bos naar Bezuidenhoutseweg,
32.
Bezuidenhoutseweg oversteken
onder 45 graden met verkeersluis bij Reigersbergenweg
33.
Wanneer je de Reigersbergenweg gebruikt op het wegdek
kun je de ruimte in de rotonde van het Kleine Loo gebruiken als tramsluis om de
tramlijn op het Kleine Loo ook gedurende de marathon door te laten gaan
(alternerend linksom of rechtsom de rotonde passeren).
34.
Reigersbergenweg (noordzijde) naar Finnenburg bij
spoor Rotterdam-Amsterdam
35.
Daar naar fietstunnel onder spoor Rotterdam- Amsterdam
door Voorburg in. Naar spoor 's-Gravenhage – Pijnacker-Rotterdam toe bij
Monseigneur van der Stee laan. Die oversteken met een verkeersluis van 200
meter lang.
36.
Daar links af over Sint Martinuslaan en Rembrandtlaan
naar de Parkweg
37.
Rechtsaf Parkweg op
38.
Parkweg oversteken via verkeersluis. Doorsteken naar
Oosteinde, naar rechts Oosteinde op naar oud Voorburg.
39.
In Herenstraat linksaf via de oude ophaalbrug de Vliet
over (duur parcours in stand houden: 11.50 uur tot 14.30 uur)
40.
Zuidwaarts over 1 rijstrook of fietspad aan oostzijde
Vliet (langs AV Sparta, Westvliet Sportpark)
41.
Bij de Hoornbrug (Haagweg\Rijswijkse
weg) (noordzijde) in Rijswijk de Vliet
over terug naar westzijde van de Vliet,
42.
Na de Hoornbrug direct rechts 270 graden keren onder
de Hoornbrug door in zuidelijke richting (dus zo ook de Haagweg\Rijswijkse weg oversteken) verder zuidwaarts via de
Nassaulaan aan westelijke zijde van de Vliet;
43.
Naar de Lindelaan. Deze oversteken met een
verkeersluis (tramlijn in Lindelaan)
44.
Rechtsaf Rembrandtkade op
45.
Linksaf Frans Halskade
46.
Rechtsaf met verkeersluis Burgemeester Elsenlaan oversteken
47.
Links af Rijswijksebos in
langs Park Ter Werve
48.
Via verkeersluis Huis te Landelaan oversteken
49.
Rijswijkse bos door naar de oostzijde van de dijk van
de spoorlijn Rotterdam – Amsterdam bij Schimmelweg
50.
Langs de spoorlijn naar het Hillebrandplein
51.
Bij Hillebrandplein onder
spoor door naar Erasmusweg (oostzijde Erasmusweg aanhouden) (duur parcours in
stand houden: 12.10 uur tot 15.30 uur)
52.
Via verkeersluis onder 45 graden Erasmusweg oversteken
naar westzijde
53.
Bij de grote rotonde Prinses Beatrixlaan\Erasmusweg\Moerweg rechtsaf de Moerweg op, noordzijde
aanhouden
54.
Via verkeersluis Moerweg oversteken naar zuidzijde
55.
Dan links af – zuidwaarts - Moerwijk-West
in naar de rotonde in de Melis Stokelaan voor de
grote ingang daar van het Zuiderpark (Drooglever Fortuyn)
56.
Zuiderpark door rechtsom (langs AV Sparta, Zuiderpark)
57.
Soestdijksekade
(zuidzijde) oversteken met verkeersluis
58.
Kanaal en Soestdijksekade
(noordzijde) oversteken bij Zuiderparklaan
59.
Zuiderparklaan in (oostzijde)
60.
Doorsteken naar De la Reyweg
61.
Linksaf: De la Reyweg op
(westzijde aanhouden)
62.
De la Reyweg oversteken met
verkeersluis
63.
Rechtsaf: Loosduinsekade op (ventweg oostzijde aanhouden), rechtsaf
bocht volgen Lijnbaan op naar kop Prinsengracht
64.
Met verkeersluis de Lijnbaan oversteken naar westzijde
Prinsegracht.
65.
Prinsegracht westzijde
66.
Grote Marktstraat naar Spui (tussen Bijenkorf en
V&D door; voetgangersgebied)
67.
Rechtsaf Spui op (zuidelijke rijbaan aanhouden, niet
trambaan oversteken)
68.
Finish op Spui (zuidzijde, niet trambaan oversteken)
bij de Nieuwe Kerk daar tegenover
Stadhuis (duur parcours in stand houden: 12.30 uur tot 16.30 uur).
Toelichting
De route is meer door Haaglanden.
Den Haag Marathon lijkt aantrekkelijker als naam dan Haaglanden Marathon. Ligt
ook dichter aan tegen de Engelse vertaling: the Hague Marathon. Het grootste
deel van de route is door 's-Gravenhage.
Vrijwel zeker mooi weer: geen
regen, niet te warm. Amsterdam, welk een paar weken later plaatsvindt, heeft ook
vrijwel steeds mooi weer.
Aan te bevelen lijkt het om niet
een hogere frequentie aan te houden dan 1 maal per jaar.
Juist omdat Den Haag al zo lang –
sinds 1998 - geen marathon heeft, leeft er een gevoel van ‘het moet een keertje
weer komen’. Een stadsmarathon is een zeer zichtbaar evenement, dat veel
publiciteit opwekt. Een marathon in Den Haag zal interessant zijn voor
sponsors. Ook, en wellicht zelfs wel juist, als het om de eerste keer sinds
lange tijd gaat. Dit zal een redelijke financiële basis sterk bevorderen. 2013
is voor de stad en regio Den Haag bijzonder, omdat in dat jaar in de stad en
regio het 200 jarig bestaan van het Koninkrijk der Nederlanden uitgebreid
gevierd wordt. Een zichtbaar sportief evenement als een stadsmarathon kan in
die viering passen en een opmaat zijn voor een marathontraditie in Den Haag.
Essentieel is de vergunning,
respectievelijk zijn de vergunningen. Essentieel voor de vergunning is het
verkeersplan, dat moet zo weinig mogelijk belastend zijn. In dit voorstel is
die belasting minimaal: alleen de S-100 bij het Vredespaleis is 30 minuten
geblokkeerd, zondagochtend tussen 10 en half elf, verder wordt geen S-weg
geblokkeerd in 6 uur lang met tussen 2.000 en 8.000 lopers 42 km door de stad
heen.
De inzet van de
atletiekverenigingen is van belang, daarnaast weinig op de weg komen. Rotterdam zal
altijd sneller zijn dan 's-Gravenhage, Amsterdam is de
hoofdstad en gaat ook voor grote aantallen en stelt het meest internationaal te
zijn. Enschede
wordt al decennia gehouden, Eindhoven is plat en snel, Utrecht is
plat en snel. Je kunt nog steeds een marathon organiseren in Den Haag, die op
snelheid gericht is, ook al weet je dat je niet sneller zult zijn dan Rotterdam (dat op
haar beurt niet sneller is dan Berlijn en of Boston),
en aandacht besteden aan het karakteristieke van de stad (en regio) Den Haag.
Karakteristieke delen van Den Haag (en omgeving) zijn o.a. als genoemd het
historisch centrum, het Vredesplein, de duinen, het strand, de haven, de Pier,
het Paleis, de Vliet, het vele groen in de stad, maar ook de stad op zich en
het oude beeld van het zand en het veen als scheiding tussen de vooroorlogse
wijken van de stad.
**
De voorgestelde datum valt als
volgt voor de eerstekomende tien keer:
Eerste zondag na
Prinsjesdag |
|
2013 |
22 september 2013 |
2014 |
21 september 2014 |
2015 |
20 september 2015 |
2016 |
25 september 2016 |
2017 |
24 september 2017 |
2018 |
23 september 2018 |
2019 |
22 september 2019 |
2020 |
20 september 2020 |
2021 |
26 september 2021 |
2022 |
25 september 2022 |
Tussen 20 en 26 september valt in
het marathon seizoen van voorjaar of najaar, zoals geadviseerd door de Atletiekbond. Daarmee is
er ook ruimte voor matig geoefende lopers, anders dan bijvoorbeeld de Den Haag Strandmarathon
in hoogzomer of hartje winter. Qua planning in de marathonkalender valt kort na
Prinsjesdag zeer gunstig; Prinsjesdag heeft een behoorlijke invloed voor wat
betreft wegafzettingen en logistiek, dat zal na 5 dagen grotendeels niet meer
aan de orde zijn. Tussen 19 en 25 september is ook nog ruim voor de marathon
van Amsterdam
midden oktober. Net na Prinsjesdag, dat in ’s-Gravenhage voor wat betreft
vergunningen minder lastig zal zijn. De zondag voor Prinsjesdag zou wellicht
voorkeur hebben, maar dat zou wel eens lastig kunnen blijken met vergunningen
in het licht van Prinsjesdag 2 dagen later.
Voor Den Haag, welk vele
rechtsprekende internationale instanties huisvest en aangeeft een stad van
recht en vrede te zijn, voorts een mooie datum, omdat dit eigenlijk steeds de
zondag zal zijn, die – rekening houdend met Prinsjesdag - het dichtst ligt bij
21 september, de Internationale Dag van de Vrede. In 1981 hebben de Verenigde
Naties bepaald dat 21 september de dag is om op te roepen tot wapenstilstand en
geweldloosheid. Sinds enkele jaren valt op die dag de opening van het nieuwe
vergaderjaar van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. De route gaat
langs het gros van de rechtsprekende internationale instanties in de stad (kmpunt 2, 4 t/m 6 en kmpunt 19).
Vandaar ook de tweede naam: marathon van de vrede ofwel Vrede’s
Marathon.
Voorts is het ook in de tijd van het
kalenderjaar van locale zeer zichtbare sportactiviteiten behoorlijk verwijderd
van de CPC in het voorjaar. De CPC is een speerpunt in het sportbeleid van de
gemeente ’s-Gravenhage en een al bestaand evenement dat zoveel mogelijk ontzien
moet worden.
**
Organisatie zou met deelnemers en
derden communiceren door middel van een website en sociale media als Facebook en Twitter. De
domeinnaam www.denhaagmarathon.nl
is geclaimd op 11 juli 2011. De domeinnaam www.vredesmarathon.nl betreft dezelfde
website.
Email: info@denhaagmarathon.nl.
Uitstraling gebaseerd
op de navolgende gedeponeerde merken:
en
Toelichting: Geel-groen als de kleuren van ’s-Gravenhage; de diagonale scheiding naar aanleiding van de kustlijn en de topografische richting daarvan ter hoogte van Scheveningen (die in werkelijkheid daar nog schuiner is) en ter onderscheiding van de vele sportverenigingen in ’s-Gravenhage, die ook geel-groen gebruiken; de rode lijn is gestileerd de route strand-tunnels-Vliet, de basis van de marathonroute; de 4 cirkels zijn de 4 gemeenten op de route van de hele marathon. Vredesmarathon zou de juiste schrijfwijze zijn. “Vrede’s Marathon” is als tweede naamval en gevolgd door een spatie fout geschreven om de zelfstandige naamwoorden VREDE als thema en MARATHON meer uit te laten komen.
Daarop
gebaseerd is het aardig om dan een pakkend wervingskarakter te gebruiken voor
alle uitingen, hetgeen de herkenbaarheid verhoogt. De stripfiguur Haagse Harry
is een begrip en in thema heeft de tekenaar van Haagse Harry, Marnix Rueb, op
verzoek deze ooievaar gemaakt:
**
Over de route, start en finish van
de marathon tussen de Nieuwe Kerk en het stadhuis, net als de Coolsingel in Rotterdam. Dat is veel aardiger dan in Amsterdam, waar
een loper niet het centrum ziet en niet de grachtengordel doorkruist, maar
weggestopt zit in het oude Olympisch stadion aan de rand van Oud-Zuid. Rotterdam doet dat
begin- en einddeel beter wat dat aangaat (het parcours langs de Amstel in Amsterdam is
aantrekkelijker dan de brede lanen in Zuid in Rotterdam). In
's-Gravenhage is bij het stadhuis starten en finishen ook minder bezwaarlijk,
omdat het huidige stadhuis in een voetgangersgebied ligt en daarbij een groot plein
ligt (50-100 meter ten noorden van start en finish) en een paar pleinen tussen
die kantoren, alle voetgangerszone (Spuiplein en Turfmarkt). Ten zuiden – op
100 meter – ligt, direct achter de Nieuwe Kerk, het Rabbijn Maarsenplein, ook
een voetgangerszone. In voetgangersgebieden het ‘start- en finishkamp’
neerzetten vermindert de tijdsdruk om zo kort mogelijk voor respectievelijk na
de wedstrijd de openbare weg voor het verkeer vrij te maken.
De lopers en hun familie, vrienden
en supporters blijven gedurende de wedstrijd en na afloop in het centrum van de
stad. Binnen 3 minuten lopen zijn meerdere horecagelegenheden, een situatie
vergelijkbaar met het Stadhuisplein in Rotterdam, 100-200
meter van de finish van de marathon en van de Roparun.
Het strand belast de organisatie
minder. Het strand scheelt veel in kosten voor de organisatie. De Vliet is relatief
goedkoop en verkeersluw en toch leuk als loper om om
je heen te kijken (huizen aan de Vliet en de polder).
Voorstel voor de route is zoals een
omgekeerde palmier (een Franse krakeling,
lijkt op een U, dus een U op z’n kop) met zo weinig mogelijk belasting van het
wegennet en langs de renverenigingen, naarmate de route vordert verspreiden de
lopers zich dus mag het route smaller. Een eerste keer haal je vermoedelijk 500
tot 1.000 lopers. Daarna zal dat vermoedelijk oplopen naar 3000 – 8000 lopers.
Estafette teams tellen voor het parcours als 1 loper. Een parcours breedte van
2,5 tot 3 meter lijkt na 15 of 20 km voldoende. Die breedte over de volle
parcourslengte is wellicht te beperkend, maar het geen bezwaar om parcoursdelen
van enkele km lengte zo smal te maken. In de praktijk is dat een (regionaal)
fietspad voor beide (fiets)richtingen of een landelijke weg, waar auto’s elkaar
niet kunnen passeren. In de eerste editie zou dit zelfs nog iets smaller
kunnen. Ter vergelijking: het Amsterdam parcours is met meer dan 13.000 deelnemers aan de
Amstel over grote stukken maar 3 meter breed vanaf ongeveer kmpunt
12 (na Begraafplaats Zorgvlied onder de snelweg
door).
Veel marathons zijn kostendekkend
door een halve marathon aan te bieden: minder oefening vereist, dus meer
lopers, dus meer omzet. Mijn insteek volgt die lijn voor een deel. Niet meer
omzet, maar minder kosten en zorg dat je kosten laag blijven door niet een te
groot aantal lopers te hebben (hetgeen in het begin toch niet moeilijk zal
zijn) zodat ze op een smaller parcours passen, en als tweede: overlappende
parcours. Een smaller parcours kan op veel meer plaatsen door de stad dan een
breed parcours, waar meer dan 20.000 lopers overheen moeten, en kost dus minder
per km. Een smaller parcours geeft minder verkeersoverlast en zou eerder een
vergunning kunnen krijgen. Wie met zoveel mogelijk mensen een halve marathon
wil lopen, kan overigens ook aan de CPC meedoen. Je moet niet een CPC –
landelijk op die afstand één van de grootste evenementen - voor de hele
marathon willen worden; dat zijn Rotterdam en Amsterdam al.
Plekken om de route van de hele
marathon op te rekken of in te korten: het deel door de Vogelwijk en over
strand. Voorts: niet de Kerkhoflaan maar de Scheveningseweg nemen om van het Centrum naar het
Statenkwartier te komen (± 1.200 m verschil).
Verzorging van gebied rond start en
finish kan op ruimte tussen de kantoortorens tussen stadhuis en station CS
**
Minstens 4 of 3
(weg)atletiekverenigingen doen mee bij voorkeur (bij voorkeur in ieder geval de
verenigingen in 's-Gravenhage Zuiderpark,
's-Gravenhage Kijkduin, 's-Gravenhage Noord, Voorburg in verband met hun
positie ten opzichte van de route). Een organisatie moet een drankpost
verzorgen ongeveer iedere 5 km ongeveer volgens het Wedstrijdreglement van de Atletiekbond; iedere
(weg)atletiekvereniging doet 2 drankposten; de start en finish worden gedeeld
over allen. Vermoedelijk zijn rond 300-500 vrijwilligers nodig.
De route loopt langs 4 (locaties
van) (weg)atletiekverenigingen. De route bemannen met vrijwilligers lijkt het
meest efficiënt te worden georganiseerd door de route in 5 rayons op te delen:
een midden-deel in het eigenlijke centrum (begin
kilometers en laatste kilometers met een steunpunt bij een start; 4
buitenrayons van de rest van de route telkens om de in dat rayon gevestigde
(weg)atletiekvereniging:
·
Centrum – Organisatie Den Haag Marathon
·
West – AV
Haag Atletiek
·
Noord – WAV the Hague Road Runners
·
Oost - AV Sparta, Westvliet Sportpark
·
Zuid - AV Sparta, Zuiderpark
Het centrale deel zal ongeveer 2
aanvangskilometers en 1 slotkilometer traject betreffen; de 4 buitenrayons
ieder ongeveer 9 of 10 km route.
Als rayongrenzen lijken in
aanmerking te komen:
·
Tot Kerkhoflaan (km punt 2,5) - Organisatie Den Haag
Marathon
·
Tot Noorderstrand (km punt 14) – AV Haag Atletiek
·
Tot Bezuidenhoutseweg (km
punt 23,5) – WAV the Hague Road Runners
·
eind Vliet (km punt 31) - AV Sparta, Westvliet
Sportpark
·
Tot Prinsengracht (km punt 40,5) – AV Sparta,
Zuiderpark
·
Vanaf Prinsengracht (km punt 40,5) – Organisatie Den
Haag Marathon
**
De 4 boven aangeduide
atletiekverenigingen liggen aan de route op een afstand van 100 meter of minder
en kunnen ook als EHBO post fungeren. Ieder van die atletiekverenigingen zal
ook een AED hebben en kunnen bedienen.
Vrijwel nergens wordt een route langdurig
afgezet dat de hulpverlening belemmert of blokkeert. De hulpdiensten kunnen
overal gemakkelijk bij kunnen komen en de doorstroming van verkeer en dus ook
van de hulpdiensten blijft zo veel mogelijk in tact.
In ieder rayon van de route ligt
een ziekenhuis voor noodgevallen:
·
Rode Kruis – 500 meter van kmpunt 7,5;
·
Bronovo – 300
meter van kmpunt
19;
·
Sint Anthoniushove – 2 km
(hoofdweg: Heuvelweg) van kmpunt 26;
·
Diaconessen – 100 meter van kmpunt 29;
·
Leyenburg – 2 km (hoofdweg: Meppelweg
en Leyweg) van kmpunt 37;
·
Westeinde – 100 meter kmpunt 40; 2 km van de start-finish.
**
De Atletiekvereniging AV 40 aan de Brasserskade ligt aan de route van ultramarathon. De
duursport vereniging TTL en de triathlonvereniging
RTC liggen aan de route van de marathon (Zuiderpark).
**
De stad blijft bereikbaar: de
Koningskade wordt niet geblokkeerd, zelfs niet tijdens de start, evenmin als de
wegen van en naar de Utrechtsebaan en naar het Rijswijkseplein
en de Vaillantlaan, of Den Haag Zuid. Het centrum van
's-Gravenhage is in verband met de start een half uur geblokkeerd voor het
verkeer op zondag voor 12 uur in de ochtend, hetgeen weinig overlast zal
bezorgen; voor de finish is geen verkeersblokkade nodig in het centrum. De Scheveningseweg en de trambaan die daar parallel aan loopt
zijn geblokkeerd gedurende ongeveer 45 minuten, maar de Johan de Wittlaan niet, omdat de lopers die weg eerder oversteken,
onder het Hubertus Viaduct door.
In Den Haag wordt voor auto’s de Soestdijksekade bij de Zuiderparklaan
en voor de tram de kruising Monsterseweg-Loosduinseweg
geblokkeerd voor enkele uren. Voorts wordt voor enkele uren voor auto’s (niet
voor de tram) de westzijde Prinsegracht geblokkeerd
vanaf de Lijnbaan. Autoverkeer aan de Prinsegracht
oostzijde en van en naar de Brouwersgracht en naar de Boekhorststraat blijft
gewoon mogelijk.
De belangrijkste verkeersblokkade
in verband met de tijdsduur ligt in Voorburg vanaf de Monseigneur Van der Stee
laan naar de Parkweg. Daar zou 1 verbindingsweg (Prins Bernardlaan) geblokkeerd
worden voor enkele uren, gedurende lunchtijd op zondag.
Minimumtijd zal rond 2.30 uur –
3.00 liggen. Voorstel limiet: 6 uur. Het eerste deel van het parcours tot aan
Vredespaleis kan dan binnen een half uur weer worden vrijgemaakt voor het
verkeer. Voorburg na 2.5 uur.
**
Parkeren voor start en finish onder
stadhuis en Anton Philipszaal in 3 parkeergarages, die op zondagochtend niet
zeer gevuld zullen zijn. Pleingarage is ook nabij. Derhalve tussen 1.000 en
1.500 auto’s kunnen parkeren op 100 meter van de start en de finish verwijderd.
Openbaar vervoer naar de start en
vanaf de finish is goed.
Er zijn voldoende hotels in de
buurt voor internationale lopers respectievelijk lopers van buiten de stad.
**
Het is geen snel parcours door het
stranddeel, in die zin dat het tot de top van Nederland zal behoren qua
snelheid (Rotterdam
en Amsterdam).
Bijvoorbeeld De Berenloop
op Terschelling of de Marathon
Zeeland, die ieder een deel strandparcours heeft, is dat ook niet, en ieder
is wel degelijk ook een wedstrijd. Dit voorstel voor een parcours in
's-Gravenhage heeft een hoog zichtbaarheidsgehalte respectievelijk zeer
aantrekkelijk en sfeervol, maar wel een wedstrijd.
Zeven vergunningen naar eerste
inschatting: Vier gemeenten ('s-Gravenhage, Wassenaar, Voorburg-Leidschendam en
Rijswijk) moeten vergunning geven. Voorts toestemming of ontheffing in verband
met het houden van een wedstrijd op de openbare weg (Wegenverkeerswet/RVV).
Voor parcours tussen kmpunt 16 en 20,5: Provincie
Zuid-Holland moet vergunning geven voor Natura
2000-gebied Meijendel en Berkheide en beschermd
natuurmonument Harstenhoek (o.g.v. Natuurbeschermingswet 1998; september is
buiten broedseizoen). Dunea moet toestemming geven
voor gebruik fietspad achter kazernes langs. Vermoedelijk is toestemming van Dunea ook vereist voor doorgang door het duingebied Westduinpark (kmpunt 9). Voorts
moet de algemeen secretaris van de Atletiekbond toestemming geven, omdat dit voorstel een
wedstrijd is in de zin van het Wedstrijdreglement.
In Zwolle hebben locale
verenigingen net Marathon
Zwolle op vergelijkbare wijze opgepakt: diverse atletiekverenigingen hebben
daar een marathonparcours uitgezet, dat ook niet op maximale snelheid is
gericht maar meer op ook het proeven van de sfeer van de gaststad en de IJssel
regio. Ook daar is nog steeds sprake van een wedstrijd, derhalve op snelheid.
Overigens op 30 september. De nabijheid in de tijd van die marathon lijkt geen
bezwaar voor de voorgestelde datum van een marathon in Den Haag in verband met
de toestemming die de Atletiekbond
moet geven. Marathons in de geografische nabijheid worden gehouden in juni (Leiden) en april (Rotterdam ).
**
Sluis als methode van oversteken
ter vermijding van verkeersdruk door volledige afsluiting van een weg:
Eenvoudig gesteld, twee
oversteekplaatsen naast elkaar, 1 bovenstrooms (nr 1)
en 1 benedenstrooms (nr 2), 50 meter of meer uit
elkaar. Voor de lopers is (wisselend) oversteekplaats 1 of 2 altijd
beschikbaar.
Toelichting: Bij de marathon in Amsterdam werken
ze in Amsterdam-Oost met sluizen om voetgangers en fietsers te laten
oversteken: een eiland in het midden maken; de lopers passeren het eiland
links; rechts is afgesloten en wordt gebruikt om het eiland te vullen;
vervolgens wordt het eiland van de weg rechts afgesloten zodat men vanaf rechts
niet meer het eiland op kan. Dan wordt de rechterroute voor de lopers geopend
en gaat tegelijk de linkerroute dicht. Het eiland wordt geleegd en weer gevuld
vanaf links. Het proces herhaalt zich andersom.
Zie voorts de sluis bij de Puntegaalstraat en de Euromast in Rotterdam. Daar wordt
naast een groot verkeersplein, onderdeel van de verkeersring van Rotterdam veel
verkeer verwerkt over 2 wegen over ieder van de twee sluisdeuren van een grote
sluis tussen de binnenwateren van Rotterdam en de haven van Rotterdam bij de
Euromast. 1 deurenset van de sluis is altijd dicht, anders stromen de
binnenwateren leeg in de met de open zee in verbinding staande haven van
Rotterdam (of andersom: de binnenwateren stromen vol). De sluis is door het
flexibel omgaan met de 2 wegen over de 2 deurensets geen ernstige vertraging in
de verwerking van verkeer: het verkeer gaat hetzij naar de weg over deur A om
de sluis te passeren, hetzij naar de weg over deur B om de sluis te passeren.
Het is ook mogelijk dit te gebruiken voor het passeren van auto’s en trams. De
schepen in Rotterdam zijn de auto’s of trams in 's-Gravenhage; de lopers van de
Den Haag Marathon zijn de auto’s in Rotterdam, die altijd over de dichte
deurenset ongestoord hun reis kunnen vervolgen.
Voor het passeren\oversteken van
een weg met auto’s is ongeveer 50-400 meter nodig (telkens sluis vullen), voor
passeren\oversteken van een trambaan is 50 meter vermoedelijk voldoende (1 tram
per keer). Om het voor de lopers herkenbaarder te laten zijn is de volgorde
altijd: eerst 1 dan 2. De leider van de sluis is degene die bovenstrooms (als
eerste de loper ziet) staat gezien vanuit de looprichting: 1 bepaalt of de
lopers bovenstrooms oversteken bij 1 of dat de lopers aan de huidige wegzijde
blijven en doorlopen naar de benedenstroomse oversteekplaats 2. De benedenstroomse
oversteekplaats 2 moet zich exact aan de instructies van 1 houden, wanneer 2
open of dicht wordt gezet. Om het voor de lopers prettiger te houden, niet
haaks, maar schuin, onder een flauwe hoek van 45 of 30 graden oversteken.
Voor de grote lijn in het traject
van het parcours: het gaat erom de weg, waar je over moet, niet haaks maar
onder een flauwe hoek te benaderen; alsof je met een zeilboot tegen de wind
opkruist, langs de denkbeeldige lijn tussen begin en eind van een reeks
verkeersluizen.
Stichting Den Haag Marathon © 2011-2012
®